Khamis, 7 Oktober 2010

Salam Dari MADU...

as-Salammua'laikum & Salam Sejahtera

Alhamdulillah semoga kehadiran blog ini dapat berkongsi ilmu berkenaan madu tempatan di nusantara ini yang biasa dikenal dengan nama Madu Tualang.
Pandangan dan input dari peminat madu amatlah diharapkan semoga madu kembali diletakkan di tempat yang sepatutnya...

Marilah selangkah bersama pedoman yang manis ini...

“Dan Rabbmu mewahyukan kepada lebah, “Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia,” kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Rabbmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang memikirkan.” (QS. An-Nahl: 68-69)


MISTERI SANG LEBAH NUSANTARA

Beginilah rupa sebenar kami makhluk lebah yang bernama LEBAH TUALANG (saintifiknya Apis Dorsata, juga dikenali sebagai The Killer Bees, African Bees, Himalayan Bees dan Giant Honey Bees...)





Gambar: Lebah Tualang (Apis Dorsata)

Jangan ANDA tersalah makhluk pula sebab kami LEBAH TUALANG sangat agresif, tidak mudah diternak dan tinggal di lokasi yang tinggi. Bukan semua lebah seperti kami terutamanya Lebah Kampung sering menyamar sebagai kami. Jadi perhatikan kami baik-baik...lihat di bawah.





a) Lebah Kampung (Apis Cerana)
b) Lebah Eropah (Apis Melifera, biasa di ternak)
c) Lebah Tualang (Apis Dorsata)


Bagaimana Mendapatkan Madu Lebah Tualang...? 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan