Ahad, 10 Oktober 2010

FAKTA MADU

 
  • Antimicrobial
Madu berupaya bertindak sebagai bahan pengawet. Penyelidikan ilmiah menunjukkan madu dapat mengawetkan buah-buahan dan sayuran daripada enzim yang boleh mengakibatkan ianya berubah kecoklatan dan rosak. Aktiviti antibakteria yang terdapat pada madu ini adalah disebabkan kewujudan hidrogen hidroksida (agen pembunuh bakteria) dan organik antibakteria.
  •  Antioxidants
Madu mengandungi pelbagai fitokimia ‘phytochemicals’ seperti asid organik, vitamin dan enzim yang sememangnya merupakan sumber diet yang penting bagi proses antioksida. Jumlah dan jenis antioksida adalah bergantung kepada kekuatan saripati madu itu sendiri dan sumber bunganya. Biasanya, lebih gelap warna madu menunjukkan lebih tinggi kandungan antioksida berbanding madu yang berwarna agak cerah (kekuningan)       

  • Enzymes
Enzim memainkan peranan penting dalam madu yang menjadikannya sangat penting untuk pengobatan dan makanan yang berkhasiat tinggi. Sebagai contoh, glucose oxidase berfungsi menukar glucose kepada gluconolactone yang menghasilkan asid gluconic dan hidrogen peroksida.
  • Pro-Biotic
Campuran madu bersama yogurt dan produk tenusu lain akan meningkatkan lagi aktiviti, pertumbuhan dan kegalakkan bakteria baik ‚bifidobacteria untuk melawan bakteria jahat bagi keseimbangan usus yang sihat 
  • Penapaian/peragian ‘Fermentation’
Peragian disebabkan oleh yis ‘osmophilic yeasts’ yang merupakan sebahagian micro organisma di dalam madu. Ianya tidak akan berlaku sekiranya kandungan karbohidrat >83%, kelembapan (kadar air) < 17.1% , pada suhu penyimpanan madu <520 F (110 C), kaedah pemanasan yang sesuai atau setelah dirawat menggunakan radiasi gamma (sinar gamma) atau ultrasonic.
  • Gred dan Warna Madu
Kajian yang dilakukan di USDA (U.S Department of Agriculture) mendapati madu terbahagi kepada 7 warna asas iaitu putih, kuning cair, kuning pekat/jingga, oren kecoklatan, coklat dan hitam . Namun, warna madu bukanlah penunjuk yang tepat bagi menguji gred madu kerana ianya dipengaruhi oleh jenis dan ciri sesuatu bunga yang mempunyai kandungan mineral dan komponen-komponen organik tertentu di dalamnya.
  • Kemanisan Madu ‘Sweetness’
Fruktosa adalah bahan termanis diikuti glukosa dan maltosa. Maka, kebanyakan madu yang mengandungi peratusan fruktosa yang lebih banyak menjadikan madu agak lebih manis berbanding gula dengan purata nisbah 1-1.5 kali manis berbanding gula .
  • Pengkristalan ‘Crystallization’
Biasanya, sesuatu yang sukar diterima oleh pengguna adalah apabila madu yang lama disimpan seakan ada butiran mendakan (kristal). Sebenarnya ianya bukanlah penunjuk bagi ketulenan madu tersebut kerana secara saintifik ianya boleh berlaku pada madu yang benar-benar tulen (yang dihasilkan oleh lebah). Madu akan berubah membentuk kristal kecil seperti mendakan disebabkan adanya kandungan glukosa. Glukosa akan secara spontan keluar dari keadaan ‘super saturated’ madu. Glukosa tersebut akan kehilangan air dan membentukglucose monohydrate’ lalu terbentuklah pengkristalan .
Ianya boleh berlaku bagi madu dalam tempoh penyimpanan seminggu hingga sebulan ataupun tidak berlaku bergantung pada faktor penyebab yang menggalakkan pembentukannya. Kajian menunjukkan madu amat sensitif pada kelembapan persekitaran. Sekiranya penyimpanan madu menggunakan bekas plastik berketumpatan rendah ‘low-density polyethylene container’ , kecenderungan berlakunya pengkristalan lebih tinggi kerana ianya mengakibatkan kelembapan (kadar air) lebih mudah dibebaskan dari madu. Ianya dapat dikembalikan dalam keadaan madu yang asal dengan merendamkan madu di dalam kemasan botol dengan air panas sambil dikacau perlahan-lahan.
  • Penyimpanan‘Storage’
Proses pengkristalan dapat dielakkan melalui penyimpanan yang betul, suhu sejuk <500 F (100 C) adalah suhu ideal untuk mencegak berlakunya ‘pengkristalan’ , manakala suhu <500 -700 F (100 -210 C) akan menggalakkan ‘pengkristalan’. Suhu <700 -810 F (210 -270C) tidak akan mempengaruhi terjadinya ‘pengkristalan’ namun mengurangkan gred madu (berlakunya penyerapan kadar air pada madu) , manakala suhu yang lebih panas >810 F (270 C) akan mencegah berlakunya ‘pengkristalan’ tapi menggalakkan berlakunya penapaian ‘fermentation’ pada madu yang akan merubah rasa (lebih masam), aroma dan kelikatan madu. Maka, untuk tujuan penyimpanan yang lama diperlukan tempat penyimpanan yang kedap udara. Penggunaan bekas kaca atau bekas ‘ stainless steel’ adalah yang paling sesuai untuk menjamin kualiti dan mutu madu .
  • Ciri-ciri kimia bagi madu
Madu mengandungi asid amino (0.05-0.1%) dan  asid organik (0.57% , julat 0.17-1.17%). Purata indek pH bagi madu adalah 3.9 (dengan julat tipikal 3.4-6.1)  .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan